Mobiele telefoons in het onderwijs

In mijn omgeving zie ik dat veel docenten zich enorm storen aan het mobiele telefoon gebruik van leerlingen. Leerlingen moeten hun telefoon voorafgaand aan de les inleveren, de telefoontas hangt ook al bij sommige docenten in het lokaal. Ik heb hier zelf wat minder moeite mee, zolang het gebruik maar niet overheersend is. Wanneer een leerling een keer een appje leest heb ik daar geen moeite mee, maar wanneer hij continu op zijn mobiel kijkt en daardoor non-stop is afgeleid dan bespreek ik dit wel met de leerling. Ik ben voor het af en toe gebruiken van smartphones tijdens de les. Het ligt er puur aan of het binnen de lesactiviteiten valt: gebruik ik Kahoot, dan mag dat natuurlijk, maar gebruik ik een theoretische uitleg, dan wil ik geen telefoon zien. Voor aanvang van mijn lessen zal ik dit ook zeker duidelijk maken aan de leerlingen. Als docent moet je duidelijk uiten wat je van de leerling verwacht. Mobieltjes kun je ook zien als een toevoeging aan het onderwijs. Je moet ook mee gaan met de tijd waarin de mobiele telefoon een grote rol speelt. De maatschappij is nou eenmaal erg gedigitaliseerd. Ik zie zelfs dat leerlingen aantekeningen maken op hun mobiele telefoon. 

 

Digibord

Zoals ik al eerder aangaf in dit portfolio zet ik ICT regelmatig in tijdens mijn lessen. Op onze school hebben wij apple tv's. Ik vind dat ideaal en het koppelen van je Ipad op de tv is zo gebeurd. Hierdoor wordt het erg makkelijk om dingen op het bord te laten zien. Dit kunnen instructiefilmpjes zijn, maar ook theoretische gedeeltes uit het lesboek. Zo sluit ik ook aan bij de verschillende leerbehoeftes van de leerlingen. Wanneer leerlingen een presentatie geven, kunnen zij dit ook moeiteloos vanaf hun Ipad op het bord laten zien. Leerlingen zijn ook al erg handig met het gebruik van PowerPoint, Prezi, etc.