Social Media

Ik ben mij bewust van mijn sociale media gebruik. Ik heb mijn profiel op Facebook afgeschermd (op privé) en alleen vrienden kunnen mijn profiel bekijken. Leerlingen of ouders van leerlingen heb ik niet op mijn facebook. Ik gebruik het alleen privé. Eigenlijk gebruik ik facebook voornamelijk voor verschillende onderwijsgroepen; Leraar Nederlands, Project Quadraam en Mentor in het VO. Op de drive die bij de groep van Nederlands hoort staat ontzettend veel lesmateriaal. Ik maak hier veelvuldig gebruik van.  

 

Pinterest
Ook op pinterest ben ik actief. Inmiddels heb ik verschillende borden aangemaakt, waaronder een bord met onderwijs dingen. Hierop verzamel ik ideeën die ik kan gebruiken binnen mijn lessen.

 

Linkedin
Ik heb ook een linkedin account. Deze gebruik ik alleen formeel. Hier heb veel connecties met mensen die ook in het onderwijs werkzaam zijn. Inmiddels ben ik meerdere malen benaderd via linkedin voor een gesprek. Voor nu ben ik voorzien van een baan, maar voor de toekomst kan het erg handig zijn. Een link naar mijn account vind je hiernaast.

 

Mediawijsheid

Tijdens het mentoruur besteed ik geregeld aandacht aan social media. De leerlingen zitten dagelijks op vele kanalen. Ik hoor ook regelmatig dat het verkeerd  gebruikt wordt. Er worden vervelende foto's via snapchat gestuurd, berichten die niet gepast zijn via instagram etc. Om de leerlingen te laten nadenken wat social media voor gevolgen kan hebben heb ik onderstaande afbeeldingen met hen besproken. Het gaat er hierbij niet alleen om dat je nadenkt wat je plaatst, maar ook dat je je account goed beveiligd. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze weten hoe snel het kan gaan op social media en het internet. 

 

Tijdens de week van de mediawijsheid heb ik vorig jaar met de leerlingen de opdrachten uitgevoerd via Itsuptoyou. Het digitaal pesten is hier uitvoerig besproken. De leerlingen bekeken filmpjes en konden een keuze maken bij een bepaalde situatie. Dit jaar heb ik met de klas het mediawijs ganzenbordspel gespeeld. Door middel van dit spel spraken de leerlingen over een aantal stellingen die bij social media horen.