Kennisconstructie

Gebruik van ICT

Ik stimuleer de leerlingen om ICT te gebruiken en ook op verschillende manieren. Afgelopen dinsdag hadden wij de portfoliopresentaties op school. De leerlingen hebben allemaal een eigen portfolio, deze is helaas nog niet digitaal. Dit portfolio presenteerden zij aan hun ouders/broertjes/zusjes/opa's en oma's. De meeste leerlingen maken iedere keer weer een standaard PowerPoint. Deze keer heb ik de leerlingen gestimuleerd om een keer hun portfolio op een andere manier te presenteren. Een aantal groepjes hebben dit fantastisch gedaan. Een paar meiden hebben een ware vlog gemaakt over hun dagelijks leven op school. Onwijs leuk om te zien. Hierbij hebben ze ook gebruik gemaakt van flipagram, deze app kende ik niet en heb ik nu voor dit portfolio ook gebruik. Ook ik leer van de leerlingen! 

 

Samenwerken

Op dit moment heb ik nog geen bewijsstukken dat ik leerlingen laat samenwerken via een online tool. Wel weet ik dat ik leerlingen 

kan laten samenwerken bijvoorbeeld via Google Drive. Dit is een ideale omgeving om je documenten te verzamelen wanneer je met iemand samenwerkt. In de toekomst wil ik hier wel naar toe werken. Het is namelijk heel makkelijk zo zicht te houden op het proces en de inhoud van het product wat afgeleverd moet worden.

 

Communicatie

In mijn lessen maak ik nog niet gebruik van synchrone- en asynchrone communicatie. Het contact met ouders, collega's en leerlingen buiten de lessen om gaat vooral via de mail of via SOMTODAY. Met mijn mentorgroep heb ik een whatsappgroep, deze app is vooral bedoeld voor praktische zaken, bijvoorbeeld wanneer er een les uitvalt. Ik heb nog geen feedback online gegeven, dit kan ik in de toekomst zeker toepassen.